وب سایت شخصی - حسن الفت

سفرنامه جزیره هرمز

نویسنده hassan olfat

تاریخ انتشار

سفر ما با پرواز ساعت 11 از کرمانشاه به سمت بندر عباس آغاز شد . سفری سه نفره من و دو همسفرم

از  فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه تا  فرودگاه بندرعباس  پرواز  حدود 2 ساعت  به طول می انجامه .

فرودگاه بندرعباس بلعکس کرمانشاه در اطراف شهر بندرعباس قرار داره که با ماشین حدود 10 دقیقه ای تا مرکز شهر با ماشین فاصله است. پس به همین خاطر به یک تاکسی فرودگاه احتیاج داشتیم که ما رو به هتل برسونه . قیمت تقریبی تاکسی فرودگاه هم تا خود شهر حدود 20 هزار تومانی میشه و دو راه برای ورود به شهر به گفته راننده وجود داره کناره ساحلی و مستقیم در شلوغی شهر که کناره ساحلی کمی دورتره ولی به نظرم ارزشش رو داره.

برای اسکان هتل ایران رو انتخاب کردیم که هم قیمت مناسب تری نسبت به بقیه هتل ها داشت و هم مرکزیت بهتری به بازار و اسکنه شهید حقانی و اماکن تاریخی.

پس از کمی استراحت از ساعت 5 بعد از ظهر از هتل خارج شدیم و چون هوا کمی گرفم بود اول به پاساژ سیتی سنتر رفتیم که کمتر از پنج دقیقه با هتل فاصله داشت یه پاساژ 3 طبقه که در وسط طبقه هم کف یه کافی شاپ بود که چایی هم نداشت وکلا تو کار قهوه و کیک و بستنی بود . و پس از اون به معبد هندوها رفتیم معبدی یا دیواره های سپید وگنبدی عجیب با که روی اون هفتاد ستون طراحی شده قرار داشت . خود معبد رو میشد توحداکثر نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه دید. ونکته ای وجود داره اینکه از مسولین اونجا بخواین براتون توضیح بدن راجع به معبد.

ما بعد از معبد هم به پاسارژ گردی و دیدن محیط اطراف پرداختیم و واقعا شهر شلوغ بود و ترافیک سنگینی در خیابان ها بود به طوری که از نداشتن ماشین خوشحال بویدم . شام رو هم در رستوران فانوس دریا سفارش ماهی دادیم محیط خوبی داشت و همچنین موزیک زنده هم برگزار می کرد. اما ماهیش کمی تند بود که البته من دوست داشتم اما همسفرانم زیاد استقبال نکردن!!!

صبح روز بعد با حدود ساعت 9 در اسکله شهید حقانی بودیم برای سفر به جزیره زیبا و بکر هرمز.از هتل تا اسکله حدود 10 دقیقه پیاده روی داره.

در اسکله بیشتر صف برای رفتن به جزیره قشم بود به همین خاطر خیلی معطلی نداشت برای ما و اکثر مسافران هرمز جوانان بودند.

با قایق تندرو حدود سی دقیقه تا جزیره طول می کشه.

اسکله در ابتدای روستا قرار داره . و نکته قابل توجهی که هر کسی رو جلب میکرد موتورهای سه چرخه ای بود که مسافران برای سفر اجاره میکردن و حالت تور هستن به این صورت که با دریافت صدود 30 هزار تومان کل جزیره رو از صبح تا ساعت 6 که اسکله بازه بهتون نشون میده به صورت دربست. البته ون هم هست و همین طور موتور هم اجاره میدن با راننده ویا بی راننده . برای من که تجربه سه چرخه رو در اونجا داشتم ، سه چرخه رو پیشنهاد میدم البته اگه با گرما و آفتاب مشکل دارین ون هم خوبه. چون برای موتور شما باید مکان ها رو بلد باشین و اینکه یک فرد هم باشه که به شما توضیحات لازم روبده.

برای رستوران و نهار هم شما چند انتخاب دارین . راه اول اینکه شما به تنها رستوران جزیره که کنار قلعه پرتغالی هاست برین و یا فلافلی که همون جاست مراجعه کنین. دومی اینکه شما به خانه اهالی اونجا برین و راه حل سوم اینکه غذا ساده ای مثل ساندویچ با خودتون ببرین. که ما تجربه رستوران رو داشتیم که من میگو سفارش دادم با برنج و هم سفرانم ماهی با برنج که بسیار عالی با ادویه های بسیار خوشمزه آماده سازی شده بود.یک رستوران یک کنار دریا بود و آلاچیق هایی در اونجا قرار داده بودن که چند  اطاقک چادر مانند از جنس نی درست کرده بودن برای کسایی که شب رو در جزیره میخوان بمونن.

و اما یک نکته دیگه اینکه شما قلعه پرتغالی ها رو میتونین اول برین یا آخرین مکان چون اولین مکانیه که شما میبینین از اسکله.و در طول مسیر هم سایه ای برای نشستن به سختی پیدا میشه.

خوب از اسکله شروع کنیم. در اسکله چند تا بچه هست که دارن یک سری صنایع دستی میفروشن که از جنس صدف و شیشه هایی رنگی طرح دار که به زیبای طراحی شده ان و مواد توش هم خاک خود جزیره هست. در بعضی نقاط جزیره هم مثل (قلعه پرتغالی ها و الهه نمک و غار نمک) میفروشن و قیمتشون هم تقریبا یکسانه.

ما تا قلعه رو پیاده رفتیم که حدود 10 دقیقه ای راه بود  و آفتاب شدیدی هم داشت. به همین خاطر قبل از اینکه وارد قلعه بشیم یک کلا حصیری هر کدوممون گرفتیم. که خیلی به نسوختن صورتمون کمک کرد.

قلعه در کنار دریا قرار داشت و با خاک سرخ اونجا ساخته شده بود. اکثر جهای قلعه خراب شده بود اما آب انبار و کلیسا سالم بودن . خود قلعه یک محوطه داشت که از طرفی دریا نمایان بود و مابقی اطراف دیوار کشی قلعه بود . در اونجا می شه عکس های زیبایی تهیه کرد و میتوان روی قسمتی از دیواره های قلعه رفت که نمای بسیار زیبایی از روستا و دریا رو مشاهده کرد.

چون نزدیک ظهر بود و هوا گرم به رستوران کنار قلعه رفتیم و دوپرس ماهی و من هم یک پرس میگو سفارش دادم که فوق العاده بود. بعد از دوساعت استراحت و تماشای دریا و گپی با صاحب بندرعباسی رستوران از اونجا خارج شدیم و یک سه چرخه کرایکه کردیم.راننده بسیار خوش مشربی بود و برامون آهنگ بندری گزاشت که از سایت https://khalijmusic.org/ دانلود شده بود.

اولین جایی که ما رو برد کوه الهه نمک بود . کوهی مخلوط از چند رنگ که شاید فقط در اون منطقه میشد دید. مسیرش حدود ده دقیقه پیاده روی داره.

بعد به غار نمک رفتیم. غار کوچکی بود که شاید 20 قدم بیش نبود با ورودی که فقط یک نفر میتونست خارج و وارد بشه و در نوع خودش زیبا.

و بعد به دره هزار چهره رفتیم که واقعا فوق العاده بود دره ای که سنگ هایش به صورت طبیعی به شکل چهره های مختلفی در اومده بود و از اون سوی اون تنگه هرمز و جزیره لارک قابل دیدن بود.

مگه میشه جزیره زیبای هرمز رفت و فرش خاکی بسار زیبای اون با چشم انداز زیبای دریا که بر روی ساحلش نقش بسته بود را ندید!!! فرشی که با رنگ های طبیعی که مربوط به همان خاک می شد با هنری از همان منطقه . ترکیبی ازرنگ های زرد ، سفید ، قرمز ونقره ای که با آبی دریا در آمیخته شده فضایی خیره کننده را به تماشاگرش انتقال میدهد فضایی که در هیچ دوربینی و در هیچ متنی نمی گنجد

پس از دیدن آن فقط سه جای دیگر باقی بمانده بود

معدن خاک سرخ!!! ساحلی با خاک قرمز ساحلی که موج های خیره کننده ای دارد قرمز و آبی . خوشبختانه معدن با کمک بومی های منطقه تعطیل شد. خاک قرمزی مه هم خاصیت دارویی دارد و هم در صنعت کاربرد دارد و به قیمت گزافی به کشور های اطراف فروخته می شد و مبلغ بسار ناچیزی به دست مردم جزیره

در مسیر کوه برفی که کنار جاده بود رو می شد دید. دلیل نام گذاری به این نام هم سپیدی درخشان اونه!!!

و بعد از عبور از اون به جنگل حرا میرسیم که شاید تفاوت اون با جنگل حرا قشم این باشه که کنار ساحله و نیازی به قایق نیست

از اونجا گذری رد شدیم و به علت کمبود وقت از ساحل خرچنگ ها صرف نظر کردیم و به اسکله برگشتیم